1-مشاهده و ارزیابی مخاطبان

پیش از اینکه شروع به سخنرانی کنید مشاهده مخاطبان ، می تواند در
اندازه گیری میزان گرایش و توجه مخاطبان به شما کمک کرده و با فضای حاکم در بین حاضران شما را آشنا سازد. شما شاید برای اولین بار است در جمع این مخاطبان به
سخنرانی می پردازید. بنابر این به نکات زیر توجه نمایید و آنها را به خاطر بسپارید. 


2-در سخنرانی مراقب آنچه می گویید باشید. بسیار مهم است که در سخنرانی تان مراقب آنچه می گویید باشید. لغات و گفتار اشتباه می تواند اعتبار شما را تحت تاثیر قرار داده و هر تاثیر مثبتی که سخنان شما می توانست داشته باشد را از بین ببرد. من این مبحث را با دو سوال آغاز می کنم :

چگونه می توانیم از معذرت خواهی به خاطر آنچه که می گوییم اجتناب
کنیم؟

چگونه می توانیم مطمئن باشیم که آنچه که در سخنرانی می گوییم میتواند اعتبار و اطمینان قابل قبولی برای ما از جانب مخاطبان مهیا سازد؟ 


3-کنترل وقایع غیر منتظره در سخنرانی

ممکن است به خوبی برای سخنرانی خود آماده باشید اما هنوز هم در هنگامسخنرانی با اشتباهات و مشکلاتی روبرو شوید و آن نیز به خاطر وقایع غیر منتظره و غیر قابل پیش بینی است. در اینجا نکاتی را برای کنترل کردن این وقایع آورده ایم.


4- مخاطبان نمی توانند چیز زیادی را به خاطر بسپارند!

بسیار ساده لوح هستیم اگر فکر کنیم که مخاطبان هر آنچه را که می
گوییم به خاطر می سپارند.این اتفاق هرگز رخ نمی دهد. خوش بینانه ترین حالت این است که انتظارداشته باشیم مخاطبان نکات کلیدی و داستان هایی را که برایشان تعریف می کنیم به خاطر بسپارند. به هر حال، با تکنیک هایی که در زیر به آنها اشاره خواهیم کرد میتوانید شانس اینکه مخاطبان مطالب بیشتری را در ذهن خود نگه دارند را افزایش دهید.

در آن صورت است که وقتی مخاطبان فرم ارزشیابی سخنرانان را تکمیل میکنند نام شما را بیشتر از دیگران به یاد خواهند آورد و به شما امتیاز عالی می دهند. 


 


5- خودداری از صحبت های خشک و جدی از اینکه صحبت هایتان خشک و جدی شود خودداری کنید. اگر شما زیاد سخنرانی می کنید، لحظاتی وجود دارند که ممکن است احساس کنید که صحبت هایتان کسل کننده می شوند و  شور و ذوقی در کلامتان وجود ندارد. اگر این گونه شود نیاز دارید که از موضوعات جدیدی که باعث ایجاد شوق در شما می شوند استفاده کنید و بنابراین سخنرانی خود را مهیج تر کنید.


6-  ارائه سخنرانی در شرایط دشوار

به عنوان یک سخنران، جلب توجه کردن از مخاطبان در هر شرایطی کار
دشوار و پیچیده ای است. ذهن هر یک از مخاطبان بر روی موضوع خاصی متمرکز است، بعضی بر روی خانواده، بعضی بر روی دوستان و عده ای بر روی مسائل اجتماعی و یا شخصی زندگی خود می اندیشند. عده ای دیگر به فکر بلیط و پرواز هستند و فکر می کنند مبادا
از پرواز جا بمانند. شما به عنوان یک سخنران چه کارهایی  می توانید در جهت متمرکز کردن تمام حواس به موضوع مورد بحث خود انجام دهید؟


7-  نحوه به کارگیری بروشور در سخنرانی

 آیا تا به حال  دقایق اولیه سخنرانی خود را به خاطر اینکه حواستان به یادداشت هایی که از قبل تهیه کرده اید معطوف شده است؛ از دست داده اید؟

این مشکل رایجی است که بسیاری از ما با آن روبرو شده ایم. از نظر
بسیاری از سخنرانان این اوراق برای فهم بهتر مطالب به مخاطبان ضروری است، در عین حال یکی از بزرگترین منابع گیج کننده و پرت کننده حواس در طول سخنرانی محسوب می شود. چگونه می توانیم از دست نوشته های خود به شکل موثر و مفید استفاده کنیم؟

بهترین حالت این است که در شروع سخنرانی به مخاطبان خود بگویید که یک نسخه کامل از خلاصه صحبت های خود، محصولات و یا ایده ها را در پایان سخنرانی خود در اختیار آنها قرار خواهید داد.


8- قدرت پیش بینی در سخنرانی

 همه ما می دانیم برای اینکه راننده با دقت و با احتیاطی باشیم،نیازمند این هستیم که همیشه پیش بینی کنیم. وقتی ببینیم که جلوتر از چراغ راهنمایی ماشین ها توقف کرده اند، می توانیم پیش بینی یک مشکل ترافیکی را داشته باشیم. اگرمی خواهیم از تقاطعی عبور نیم، قبل از رسیدن به تقاطع خوب دقت می کنیم تا عابرپیاده و یا وسیله نقلیه دیگری وارد نشود. همین طور اگر بخواهیم سخنران خوبی باشیم،
باید نیازمند داشتن قدرت پیش بینی خوبی باشیم. 


9- ارتقاء سخنرانی در هر مرحله ای لازم است بسیاری از شما که درحال خواندن این مطالب هستید سخنرانان با تجربه وتاثیر گذاری هستید. اما مانند هر مهارت دیگری که نیاز به بهتر شدن دارد، در سخنرانی هم باید مهارت های خود را روز به روز بهتر از قبل کنید و کار خود را پیشرفت دهید. در اینجا چند پیشنهاد برای سخنرانان خوب برای اینکه موثرتر و بهتر باشند آورده ام.


10- تریک تند گویی در سخنرانی

یک راه برای جلب توجه مخاطبان این است که میزان سرعت خود را در
گفتارتان افزایش دهید.

مطمئنا برای اینکه مخاطبان بتوانند متوجه صحبت های شما شوند و
پیامتان را دریافت کنند، باید به اندازه کافی آهسته صحبت کنید ولی در بعضی مواقع تنها راه انتقال پیام این است که صحبت های خود را آرام و شمرده شمرده بیان کنید، به خصوص زمانی که مخاطبان شما آشنایی کمی با زبان سخنرانی دارند و زبان سخنرانی به عنوان زبان دوم آنها تلقی شود.


11- ابراز احساسات در خلال سخنرانی

احساسات خود را در خلال گفته هایتان ابراز کنید.

یکی از اولین نگرانی های سخنرانان در طول ارائه سخنرانی این است که مطمئن شوند احساس خود را در خلال بیانات خود به مخاطبانشان انتقال داده اند. در سخنرانی، دلایل استقرایی بهترین راه برای ایجاد احساس در مخاطبان است؛ در این روش دلایل از کل به جزء می باشند. ما همواره می خواهیم که بخش اصلی سخنرانی خود را با تایید و اثبات ادعای خود یا کلیت بخشی آغاز کنیم.


12- اقدامات مفید بعد از انجام سخنرانی

معمولا آماده سازی قبل از سخنرانی به ایجاد یک سخنرانی موثر می
انجامد. اما اگر زیاد سخنرانی می کنید، آنچه را بعد از سخنرانی انجام می دهید می تواند به شما کمک کند که سخنران خوب و تاثیر گذاری باشید. 


13- مخاطبان را نرنجانید!

هیچ سخنرانی دوست ندارد که باعث آزار و رنجش مخاطبان باشد، اما درهنگام سخنرانی بعضی افراد مورد آزار واقع می شوند. یک سخنران برای جلوگیری از آزارو اذیت مخاطبان چه کارهایی می تواند انجام دهد؟

در اینجا چند راه کار برای چگونگی برخورد با مخاطبان بدخلق و خشمگین
را برای اینکه کمتر مورد اذیت و آزار واقع شوند آورده ایم. 


14-حق مطلب را بجا آورید.

معنا در مردم است نه در لغات و عبارات. بنابراین وقتی در حال مکالمه
با مخاطب خود هستید، لغاتی را به کار گیرید که برای هر دوی شما یک معنی مشابه را می دهند. افرادی که به سخنانتان گوش می دهند تفاسیر مختلفی از گفته های شما خواهند داشت! می توانید از نکات زیر برای اینکه حتی الامکان معنای درست پیام خود را انتقال دهید استفاده کنید. 


15-هفت ایده برای ایجاد رابطه صمیمی

ایجاد کردن رابطه صمیمی بین مخاطبان راهی برای شروع سخنرانی است. بااین کار به مخاطبان کمک می کنید تا احساس راحتی بیشتری داشته باشند، درک بهتری ازصحبت هایتان داشته و حس همکاری بیشتری داشته باشند. همچنین باعث ایجاد فضای گروهی و ایجاد انگیزه و علاقه بین گروه های مختلف می شود.با ایجاد رابطه صمیمی پیش از سخنرانی، مخاطبان می توانند جزئیاتی رادرباره خود در اختیار یکدیگر بگذارند، و تشویق می شوند تا یکدیگر را بیشتربشناسند. این کار باعث ایجاد اعتماد و ادراک دوطرفه بین مخاطبان می شود. 


16-استفاده موثر از جزوه و بروشور

در بسیاری از سخنرانی ها باید چکیده ای از اطلاعات خود را به شکل
بروشور در اختیار مخاطبان قرار دهید. دغدغه ی هر سخنرانی این است که چگونه باید از این بروشورها به بهترین و موثرترین شکل استفاده کند.

برگرفته از سایت ایران مجری